이탈리아 토리노 시내를 바라보며 동남쪽에 위치한 언덕 위, 성채처럼 안착해 있는 Villa Altissimo는 1730년 사보이아 공국 시대에 왕 찰스 알버트 3세의 두 번째 군주 집사였던 Luigi Amedeo Talpone의 거주지로 지어졌다. 당시 강력한 공국이었던 사보이아는 번영과 성장을 보여주기위해 이 저택을 '낙관주의'로 지었다고 전해진다. 당시 사보이아 왕국의 수도였던 토리노의 도시라이프를 벗어나 휴식(retreat)하기 위함이었다 한다. 그 이후 1840년대까지는 이 곳에 어떠한 행위가 행해졌는지는 정확히 알려진 바 없다. 1840년에 기념비적인 테라스, 장식적인 내부 계단, 다양한 파사드 장식 등 수많은 요소가 더해졌다고 한다. 현재도 토리노 곳곳에 이처럼 버려진 사보이아 시절의 고(古)저택이 참 많다.
이 저택의 경우 구체적인 정보는 20세기 후반 Aimone Altissimo의 소유가 된 후 부터 이어진다. 현재 명칭인 '빌라 알티시모'도 그의 이름에서 붙여진 것이다. 이 들은 엑세서리 사업으로 북부 이탈리아에서 크게 성공한 재력가였다. 당시 FIAT에서 사용하던 이 부지를 구매하고 잠시 쉬어가는 retreat 장소로 계속 사용해 왔다. 정원에 있는 작은 연못과 나무다리, 테니스코트, 언덕위로 각종 오두막 등을 만들고 작은 농경지로도 사용했다고 한다. 현재 정원과 파사드, 언덕에 아무렇게나 놓여있는 조각상, 우물, 가건물 형태의 잔여remnant들이 더욱 이 곳을 과거와 현재를 이어주며 운치를 더한다.
사보이아 공작들부터 알티시모 가문, 그리고 현재 동시대의 소유주까지 모두 도시의 빡빡한 삶을 벗어나 동떨어진 어딘가에 있고픈 것은 시대를 벗어나 모든 도시사람들이 갈구하는 주요 특징 중 하나인 것 같다. 고군분투하는 사회의 비극적 결과를 명명하는 새로운 표현으로 workhaolism이나 burnout 등이 있는데, 전 세계적으로 자본주의 시스템 안에서의 업무 관련 스트레스와 우울증은 사회 및 경제 시스템의 한계를 보여주는 현상이다. 결과적으로 후퇴 할 장소에 대한 수요가 증가하고 있다. 이 공모에선 인간에게 지속적으로 영향을 미치는 과도연결, 정보폭격 및 격렬한 도시의 자극으로부터 멀리 떨어져 있도록 자연적 피난처를 요구한다.
이러한 의미에서 이번 프로젝트는 복잡한 현대 사회에서의 후퇴 및 재생을 위한 공간을 작가와 관객이 함께 누리며 상생하는 것을 목표로 한다. 휴대폰을 끄고 몸과 마음을 재생하며 인간이 태어난 자연스러운 리듬을 즐길 수있는 곳, 마치 어머니의 자궁 속이나, 각자 내면 어딘가에 있는 grotto 혹 심연의 세계에서 지상을 거쳐 천상으로 가는 그런 느낌을 가질 수 있는 곳을 생각했다. 여기에서 자본주의 측면에서 본다면 소위 비생산적인 시간을 갖고 예술에 오롯이 시간을 할애 할 수 있다. Villa Altissimo로 은퇴한다는 것은 포괄적이고 독점적인 경험을하는 것을 의미합니다. 이 경험에는 고급스러움, 심리적, 육체적 편안함, 휴식과 웰빙 향상을 목표로하는 공간이 포함됩니다. 이것은 예술을 통한 재활 체험이 될 것입니다. 디자인 과제는 매우 가치있는 건축물 (역사적 빌라)과 자연 환경 (공원)에 부합하는 공간을 만드는 것입니다. 또한 수용 기능과 예술적 목적 사이에 새로운 관계를 구축해야합니다.... (작품 설명은 영문으로 이미지 아래에 있습니다.)
* 한글버전과는 조금 다른 내용의 영문 글은 이미지들 아래쪽에 있습니다.
*My writing in English is at the end of this post, and it is not a direct translation of Korean version.
Art of Hill of the Arts: retreat to the Aleph
This project is a narrative of multiple experiences crossing their path through sequential landscapes and spatial operations that outline a retreat in which art and life can rendezvous in a meditative atmosphere of the site. The proposed architecture respects the existing conditions and provides clues to the subsequent and neighboring spaces through a non-invasive approach for reuse and rehab of the site. The existing site already has intricate vista relationships on the ground and below ground. The two buildings have a semi-connected path in the cellar that can be expanded and grafted to multiple locations to establish proposed programmatic relationships. Spaces are curated in three different ways – ascend or descend, veil or reveal, and framed or found.
The expanded cellar level is the main interaction space that is visible from the plaza level above through skylight and connects both villas with vertical and horizontal circulations. Galleries, workshops, and artist ateliers branch off from the main hall where all visitors must go through it to proceed to all other programs. They are sprinkled around the hall and guest rooms to actively blend different user groups, yet veil just enough to function separately. This is done by providing level differences through ramps at 1 to 20 slope among neighboring programs and partially reveal each program along the path. With this grotto-like ambiance and sliding spaces with hints of the world beyond and next to, guests create their way up or down amid ramps to slowly migrate between indoor and outdoor, above and below, and private and public. This hide-and-seek and voyeurism trigger curiosity about what is beyond but not fully visible yet.
Wellness center and guest rooms are juxtaposed to galleries and workshops to provide a unique experience by sharing common ground in the same path. Guests can ascend or descend from the main gallery to these parks while peeking through ateliers, workshops, and wellness centers which constantly encourages a more comprehensive and engaging experience. Act of relaxation in the wellness coexists next to the main hall. It creates an old Roman public bath ambiance where not only relaxation occurs but also the appreciation of intellectual activities.
Art cabins are simple geometric volumes that can be explored and found in the upper and lower parks along the designed path. This also seamlessly blends the interior to exterior transition where one can follow the path to enhance the retreat experience by adventure to find these artifacts. The cabins appear either as monuments that you can pass through, or as found-objects on the field, or working studios that frame the view of the villa and the city of Turin beyond.
All visitors would sense an expedition with differently curated walkways both indoor and outdoor. The proximity and apertures among each space guide people in this neuron-like network and rehabilitate through art. Every program is together yet separated, hides yet reveals, and ascends yet descends. It triggers visitors to explore further and wanting to adventure. It inspires them to try to remember their own Aleph, a place where all multitudes of the world are presented in every aspect - a metaphoric expression by Jorge Luis Borges in which the protagonist cherishes this hidden gem of his own in the cellar he descent into and ascent from. Curiously rising and falling in the landscape is an act of purgatory. The main hall is the new Aleph, a space where everyone will cross their paths at any point of their journey in this project. A succession of ramps and framed view apertures will continue to guide paths and let users curate their unique comprehensive experience.
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